ISTORIJA TOMOSA (I deo)
Objavljeno 21.03.2019
Nakon II Svetskog rata, jugoslovenska vlada je nastojala da razvije industriju. U Sežani je 1954. godine osnovana kompanija za proizvodnju dvotočkaša, a uskoro je potpisan i ugovor za licencu sa austrijskom kompanijom Stejer-Dajmler-Puh (Steyr-Daimler-Puch).
TOMOS, skraćeno od TOvarna MOtornih koles Sežana, je poznati slovenački proizvođač motocikala i mopeda, sa sedištem u Koperu, Slovenija. Tomos je 1954. godine kupio licencu za proizvodnju moped modela od Puha. Od tada je pravio razne modele za istočnoevropsko tržište, uključujući motocikle, mopede, vanbrodske brodove, kao i automobile Citroen za domaće tržište.


                                                                                                                                                                                                                                           (Izvor: http://www.tomos.si/sl/ )

Tomos mopedi su se proizvodili i u Holandiji od 1966. godine. Ovo  je jedina fabrika mopeda u Holandiji, koja je opstala od ukupno 36 drugih fabrika iz ove branše u Holandiji. Jedan od najprodavanijih Tomos modela bio je Tomos 4L, koji se proizvodio u periodu od 1969. do 1980. godine. Holandski razvojni tim ovog proizvođača odgovoran je za uvođenje modela kao što su Kolibri, Targa i Revival. Osim evropskog tržišta, Tomos mopedi su se prodavali  i u SAD-u u periodu od 1976. do 2014. godine.
Prvi proizvod ove kompanije bio je motor TOMOS PUH SG 250. Godine 1955. sklopili su 137 ovih motora, 125 skutera i 100 mopeda. Sledeće godine, mopedi su činili većinu (1712) od ukupnog broja sastavljenih jedinica, zatim motocikli (615) i skuteri. Istovremeno sa licenciranom proizvodnjom Puha, Tomos je započeo izradu sopstvenih serijskih modela.

                                                                                                                                                                                           (Izvor: https://en.wikipedia.org/wiki/Puch#/media/File:Puch_motorcycle.jpg )

Krajem 1950-ih, brojne varijante mopeda PUH MS 50  proizvodile su se pod zajedničkim imenom Kolibri. Godine 1959. proizveli su više od 17.000 Kolibrija i potpisali prvi veliki ugovor za izvoz ovih mopeda za Švedsku. Najuspešniji Kolibri bio je TIP 12, dok je njegova verzija Kolibri T 12, koja je prvi put predstavljena 1961. godine, postala najpopularniji moped u Sloveniji.

                                                                                                                                                                                                 (Izvor: https://starodobnik.net/forum/index.php?/gallery/image/2889-dsc02200/ )

Početkom 1960-ih istraživanje tržišta pokazalo je da se interesovanje za teške motocikle smanjuje širom Evrope, a Tomos je prilagodio svoj asortiman i fokusirao se isključivo na proizvodnju dvotaktnih 50cm3 motocikala. Period 60-ih godina bio je naproduktivniji za Tomos. Holandija je postala značajno tržište 1960. godine, što potvrđuje podatak da je i danas najjače tržište za Tomos.